בעקבות הנחיית המשטרה: גידל 2 צמחי קנאביס – שוחרר ללא הרשעה

שופט בימ”ש השלום בקריות ביטל את הרשעתו של צעיר שנתפס מגדל שני צמחי קנאביס בביתו. למרות שהתביעה דרשה עונש של 6 חודשי מאסר קבע השופט כי “ברי כי יש בהנחיית המשטרה להביא להקלה בענישה,” וגזר עליו 150 שעות שירות לתועלת הציבור.

מאת: עו”ד רומן קוגן, אתר פסקדין

בית משפט השלום בקריות ביטל לאחרונה הרשעת צעיר (27) שהודה בגידול שני צמחי קנאביס במשקל 579 גרם קנאביס.

השופט יוסי טורס, הנחשב לשופט קשוח בכל הנוגע לגידול קנאביס, השתכנע שהכמות שנתפסה הייתה מיועדת לשימוש אישי בלבד, וכי הרשעה תסב לנאשם נזק לא פרופורציונלי ביחס לתועלת הציבורית שתצמח ממנה.

בכתב האישום המקורי נטען כי הנאשם גידל 2 שתילים של קנאביס – עבירה שהעונש המרבי עליה הוא 20 שנות מאסר – וכן החזיק ברשותו כלים למטרת גידול שלא לשימוש עצמי.

לאחר משא ומתן בין המדינה לבין עו”ד ירון שומרון, סנגורו של הנאשם, גובש ביניהם הסדר טיעון שלפיו החזקת הכלים תימחק מכתב האישום, הנאשם יודה בגידול הסם, ואילו מטרת הגידול – מסחרית או אישית – לא תוזכר אלא תידון במסגרת הטיעונים לעונש.

לאור העובדה שהחזקת הכלים נמחקה מכתב האישום וכי לא נטען כי הגידול בוצע למטרות סחר, השופט התחשב בהנחיית המשטרה החדשה שנחשפה לראשונה במגזין קנאביס והקל בענישה.

כזכור הנחיית המשטרה החדשה קובעת כי גידול קנאביס יכול להיחשב לשימוש עצמי באם מדובר בגידול שאינו למטרות מסחר וכן אם לא נעשה שימוש בציוד עזר נלווה.

הנאשם הודה בכתב האישום המתוקן, הורשע ונשלח לשירות המבחן. בתסקיר ציין שירות המבחן כי הנאשם היה מכור לקנאביס וגידל את הצמחים לצרכיו האישיים בלבד.

עוד ציין שירות המבחן כי מאז שנתפס הפסיק להשתמש בקנאביס והפגין מוטיבציה להשתקם. לאור זאת ולנוכח עברו הפלילי הנקי, הומלץ לבית המשפט לשקול לבטל את ההרשעה כדי לא לפגוע בעתידו.

בדיון שהתקיים בעניין העונש, טענה המאשימה כי גידול קנאביס בכמות כזו מחייב הרשעה שכן קם כאן אינטרס ממשי להגן על הציבור מפני נגע הסמים. בהתחשב בכמות השתילים שנתפסו ומשקלם, עתרה המאשימה לגזור על הנאשם עד 6 חודשי מאסר (שאפשר לרצות בעבודות שירות), מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון נהיגה.

מנגד, הנאשם הציג כאמור לבית המשפט את מסמך ההנחיות החדש של המשטרה שלפיו יש להתייחס לגידול ביתי של קנאביס כהחזקת סם לשימוש עצמי בלבד.

הוא טען כי אילו כתב האישום היה מוגש נגדו לאחר פרסום ההנחיה הייתה מיוחסת לו עבירה קלה יותר, שבניגוד לעבירת הגידול מאפשרת להימנע מהרשעה. לכן, הוא ביקש לקבל את המלצת שירות המבחן ולהימנע מהרשעתו.

בתוך כך ביקש הנאשם לזקוף לזכותו את גילו הצעיר, עברו הנקי, הליך השיקום שהוא עובר והודאתו בביצוע העבירה. הוא הוסיף כי בכוונתו גם להירשם ללימודים אקדמיים, והרשעתו בעבירה עלולה לסכל את עתידו המקצועי.

השופט טורס הדגיש בפסק הדין כי אם המאשימה רוצה לטעון לנסיבות מחמירות – עליה לפרט את כל העובדות הרלוונטיות בכתב האישום. מאחר שבכתב האישום לא צוין במפורש שהגידול בוצע למטרות מסחריות – יש להניח לטובת הנאשם שמדובר בגידול לשימוש עצמי.

מלבד זאת, השופט ציין כי על אף משקל הסמים, העובדה שמדובר בשני שתילים בלבד בצירוף התרשמות שירות המבחן שהנאשם היה מכור לקנאביס – מתיישבות עם כוונתו להשתמש בעצמו בקנאביס שגידל.

כמו כן השופט התרשם לחיוב מהתנהלות הנאשם מאז שנתפס. “הנאשם מצוי בהליך שיקומי-טיפולי, במסגרתו הוא משנה תפיסת חיים ארוכת שנים, לקראת חיים נטולי תלות בסמים”, כתב. “רואה אני חשיבות בהענקת מוטיבציה לנאשם להמשיך בתקופה הקרובה בהליך הטיפולי וזאת ניתן לעשות, בין היתר, על ידי הימנעות מהרשעה והעמדתו במבחן”.

לפיכך, השופט אימץ כאמור את עמדת שירות המבחן, ביטל את הרשעת הנאשם אך לא פטר אותו בלא כלום.

על מנת לעודד את שיקומו נקבע כי הנאשם יבצע 150 שעות של”צ (שירות לציבור), יחתום על התחייבות בסך 5,000 שקל שלא לגדל סמים ויעמוד לצו מבחן במשך שנה.

בעקבות ההנחיה החדשה של מחלקת התביעות של המשטרה התגברה לאחרונה תופעת הגידול הביתי של קנאביס לשימוש עצמי, ראו כאן.

הכותב עו”ד רומן קוגן עוסק בפלילים, לא ייצג בתיק.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר